Financiƫle communicatie: papier versus online
Gepubliceerd op 14-02-2012
TNT scoort als hoogste in het onderzoek voor de FD Henri Sijthoff-Prijs 2010. In dit onderzoek zijn de corporate websites van veertig beursgenoteerde ondernemingen beoordeeld op de kwaliteit van de online financiële verslaglegging. Een van de trends is de opmars van het online jaarverslag. In dit artikel een overzicht van de belangrijkste voordelen van online ten opzichte van het papieren jaarverslag.
Bijna een verdubbeling van online jaarverslagen
55% van de onderzochte ondernemingen biedt dit jaar naast een PDF-jaarverslag ook een online jaarverslag aan. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen 30% van de ondernemingen hierover beschikte. Uit het FD Henri Sijthoff onderzoek blijkt dat online meer en meer het primaire kanaal wordt voor de financiële communicatie van beursgenoteerde ondernemingen. Online brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee ten opzichte van het papieren jaarverslag. En de verwachting is dat deze voordelen de komende jaren steeds beter benut zullen worden.
Altijd beschikbaar en up-to-date financiële informatie
De stakeholder kan de content bekijken wanneer hem dat uitkomt. Het online kanaal is voor iedereen met een internetverbinding altijd en overal beschikbaar. Persconferenties zijn live bereikbaar voor stakeholders die niet ter plaatse kunnen zijn. Dit laatste vormt voor enkele ondernemingen zelfs een reden terughoudend te zijn in het aanbieden van video webcasts: angst voor een lege zaal en daarmee mogelijke uitholling van de persconferentie. Daarnaast is de content altijd up-to-date. Wijzigingen in strategie of nieuwe cijfers kunnen direct online worden gezet om de stakeholders op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Een bijkomend voordeel zijn de lagere kosten per bereikte stakeholder doordat druk- en leveringskosten worden vervangen door veelal lagere hosting- en serverkosten.
Steeds meer ondernemingen benutten daarnaast de kansen die ontstaan door de explosieve groei in het gebruik van mobile devices. Ook in de corporate sector zijn smartphones eerder regel dan uitzondering. Hierdoor is de financiële informatie overal bereikbaar. Jungle Minds verwacht dat deze trend zich de komende jaren sterk zal gaan ontwikkelen waarbij de opkomst van de tablet PC zoals de iPad een extra versnelling kan geven aan deze ontwikkeling.
Relevante content op een rijke manier weergegeven
De gebruiker kan zelf bepalen wat hij wil zien. RSS feeds en e-mail alerts worden op steeds meer plaatsen aangeboden en zorgen ervoor dat de stakeholder alleen op relevante momenten de gewenste content ontvangt. En met het steeds groter wordende aanbod van ‘mijn-omgevingen’ krijgen stakeholders een tool in handen waarmee zij alle voor hen relevante content eenvoudig kunnen samenbrengen. En alhoewel de online financiële communicatie enigszins achterblijft wat betreft multi-medialiteit in vergelijking met bijvoorbeeld e-commerce websites, wordt de content steeds vaker op een rijke manier aangeboden. Naast video’s en webcasts staan interactieve grafieken tot de beschikking van de gebruiker en is het mogelijk een snelle vergelijking te maken met het verleden of de concurrenten.
Het online jaarverslag heeft het afgelopen jaar dan ook een sterke groei doorgemaakt. Naast de eerder genoemde verdubbeling in het aanbod van online jaarverslagen tot 55% wordt het online jaarverslag daarnaast steeds interactiever. Bij TNT heet de CEO de gebruiker welkom in een korte video-introductie, kan er een persoonlijke selectie gemaakt worden van gewenste informatie en kan het jaarverslag eenvoudig gedeeld worden via e-mail of social media. TNT biedt een online jaarverslag aan waarin gebruik gemaakt wordt van veel interactieve visuals. Deze geven de lezer op een aantrekkelijke manier en in een oogopslag een beeld van de onderneming.
Interactie met de stakeholders mogelijk door social media
Langzaam gaan beursgenoteerde ondernemingen ook de interactie aan met de stakeholder. Een kwart van de ondernemingen is aanwezig op 1 of meer social media kanalen. Steeds meer ondernemingen bieden de mogelijkheid om met hen in contact te komen of te volgen via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Ondanks een toename in het gebruik van social media binnen het online landschap, zijn veel beursgenoteerde ondernemingen echter nog terughoudend met de inzet ervan. Voornaamste oorzaak lijkt het ontbreken van een gedegen social media strategie waarbij deze extra online kanalen maximaal kunnen worden benut. Zie voor meer achtergronden de Social Media Monitor 2010. AkzoNobel spoort bezoekers aan om met hen in contact te komen door middel van verschillende social media. Op de Facebook pagina van AkzoNobel wordt corporate nieuws verspreid. Tevens hebben geïnteresseerden de mogelijkheid om hierop te reageren.
De corporate website ontwikkelt zich (nog) niet als een medium waarbij de laatste ontwikkelingen op het internet direct toegepast worden. De toegankelijkheid en volledigheid van de content staan nog altijd voorop. Het aangaan van interactie met de stakeholders komt duidelijk op de tweede plaats.
bron: http://www.frankwatching.com/archive/2010/11/02/financiele-communicatie-online-vs-papier/