Jaarverslagen, digitaal dus papierloos!
Gepubliceerd op 04-12-2012
Met het einde van het jaar in zicht zijn veel organisaties bezig met het samenstellen van een jaarverslag. Dit een overzicht van de financiën, dat gedeponeert dient te worden bij de Kamer van Koophandel. Grote beursgenoteerde ondernemingen dienen ook aandeelhouders en andere geïnteresseerden toegang tot hun informatie te verschaffen. Het eindresultaat was in het verleden meestel een eenvoudig opgemaakt document dat bestond uit vele gedrukte pagina's.
De laatste jaren is hierin is hierin een verschuiving te zien. Het jaarverslag wordt steeds vaker als een jaaroverzicht gepresenteerd. Dit overzicht dient niet langer alleen als financiele verslaglegging maar geeft ook een achtergrond bij de doelstellingen, missie en visie van de organisatie en hoe hier het afgelopen jaar mee is omgegaan. Het jaarverslag is zo een uitgebreid visitekaartje van het bedrijf dat als eindejaarsgeschenk aan relaties wordt verstuurd.
Een volgende stap hierin is de toenemende digitalisering van het jaarverlslag. Het is immers het ultieme statement van organisaties die in een toenemende mate omgevingsbewustzijn en papierloos werken hoog in het vaandel hebben staan om ook een papierloos jaarverslag uit te brengen, daarbij is een besparing in druk- en porto kosten natuurlijk ook mooi meegenomen.
Andere voordelen van een digitaal jaarverslag ten opzichte van een gedrukte variant zijn de mogelijkheden interactieve content zoals video toe te voegen, het leesgedrag terugzien in actuele statistieken en de mogelijkheid het jaarverslag eenvoudig in een iPad app te publiceren.
Is het voor uw organisatie interessant om het jaarverslag online en/of op de iPad te publiceren? Neem vrijblijvend contact met ons voor meer informatie, of om een offerte op te vragen.