Dat digitale media de traditionelere vormen als print aan het verdringen zijn is al even bekend. Producenten van whitepapers & onderzoeksdocumenten beginnen ook steeds meer de stap te maken; van papier naar digitale vormen.
Dat digitale media de traditionelere vormen als print aan het verdringen zijn is al even bekend. Dagbladen handelen als een kat in het nauw om overeind te blijven en verplaatsen steeds meer van de activiteiten naar een digitale omgeving, al dan niet online.
Ook in andere branches is de afname van drukwerk merkbaar. Producenten van whitepapers & onderzoeksdocumenten beginnen ook steeds meer de stap te maken; van papier naar digitale vormen. Whitepapers worden veel geproduceerd door bijvoorbeeld onderzoeksbureaus, die oplossingen bieden voor specifieke problemen. En natuurlijk is dat beter te presenteren dan op de manier die sinds jaar en dag gebruikt wordt hiervoor. Bij print zijn er naast tekst en afbeeldingen geen extra invoeg mogelijkheden.
Door dit soort documenten interactief te maken wordt het mogelijk de lezer veel beter te informeren, en waar nodig te overtuigen. Een citaat plaatsen van een autoriteit kan in tekst, maar is natuurlijk veel waardevoller als een video of geluidsbestand ingevoegd kan worden waarin die persoon dit zelf uitspreekt. Grafieken en tabellen kunnen levendiger worden, wat de informatie veel meer ondersteund dan een enkele afbeelding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het extrapoleren bij diverse toekomstscenario’s. Complexe ideeën zijn beter te communiceren als er gewerkt kan worden met meerdere lagen, in verhouding tot bij print media. Daarbij is de interactieve presentatie niet alleen beschikbaar via de website, het is ook mogelijk deze offline op de laptop, op USB of via de App op de iPad te bekijken.
Daarnaast is het eenvoudiger om updates door te voeren in een interactieve omgeving. In sommige branches evolueren de omstandigheden dermate snel dat een publicatie na enkele maanden of zelfs weken niet meer relevant is. In het BlueBerry online magazine platform kan informatie altijd aangepast worden waarna nieuwe publicatie onmiddellijk mogelijk is, en de update dus gelijk doorgevoerd is.
Lezers hebben ook nog eens direct toegang tot de whitepaper via het internet. Normaal zou deze fysiek verkregen moeten worden, waar drukken en distributie aan vooraf gaat. Nu kan via een webbrowser onmiddellijke “levering” gerealiseerd worden.